torstai 15. syyskuuta 2016

Nordea Pay lähimaksu suoraan puhelimessa

Nordea on kaikessa hiljaisuudessa esitellyt Android-puhelimelle mobiilimaksun, joka hyödyntää puhelimen NFC ominaisuutta ja mahdollistaa helpon maksamisen kaupan kassalla suoraan pankkitililtä. Toiminta on samanlainen kuin Elisan lompakko-ohjelmassa, mutta siinä varat pitää ensin siirtää pankkitililtä lompakkotilille (jossa omani ovat vieläkin, kun ohjelma lakkasi toimimasta).

Nordea Pay on yksinkertainen käyttää. Ohjelma vain käyntiin...

Nordean NFC-lompakko
Sitten sormen tökkäys punaiseen painikkeeseen, jolloin kysytään PIN:

Maksun PIN.

Puhelin on valmis maksamaan enintään 25 euron ostoksen:
Maksuaikaa 30 sekuntia.
Puhelin pitää viedä maksupäätteen luo 30 sekunnissa tai maksu raukeaa. Jos maksu onnistuu, tuloksena on vihreä näyttö:

Maksu onnistui... tai sitten ei!
Kannattaa lukea teksti tarkkaan: "Tarkista ostoksen onnistuminen maksupäätteestä". Jostain syystä sovellus ei tiedä, onko PIN-koodi oikein, vaikka se on itse valittu käyttöönoton yhteydessä.

Kyse on siis palvelun, ei kortin PIN-koodista. Mutta tarvitaanko tässä edes PIN-koodia, niitä on jo muutenkin aivan liikaa? Jos puhelin joutuu vääriin käsiin, näytön pitäisi olla lukittu, ja se estää maksamisen.

Syötin vahingossa väärän PIN-koodin, jolloin ohjelma näytti vihreän "Maksu suoritettu" -tekstin, mutta myyjä luki virheilmituksen omalta näytöltään: "PIN-koodi ei kelpaa". Outoa, ettei tämä tieto ole puhelimen käytettävissä.

Joka tapauksessa mobiililompakko on näppärä keksintö. Puhelimessa NFC-maksu on paremmin turvassa kuin pelkässä pankkikortissa, eikä lompakkoa tarvitse enää ottaa mukaan lenkille. Puhelin otetaan joka tapauksessa. Mikäli jano tai kylmyys yllättävät, puhelimella voi maksaa lämpimän juoman tai taksin kotiin (ainakin jonain päivänä).

Nordea ei ole liiemmin mainostanut uutta ohjelmaansa. Itse löysin sen pankkikonttorissa jonottaessani. Kerrankin salin ruuduilla pyörivistä mainoksista oli oikeasti hyötyä! Latasin ohjelman ja otin maksutoiminnon käyttöön jonotuksen aikana.

iPhoneissa maksu ei toimi. Apple haluaa pitää maksut itsellään eikä päästää niihin muita.

Lisäys 20.9.2016: Kokeiltu, että yli 25 euron maksaminen onnistuu (ainakin tässä Prismassa).

Loppusumma runsaat 37 euroa. Lähimaksuna OK.

13 kommenttia:

  1. Kolme kertaa olen mobiilisti maksanut. Kerran puhelinta piti vilauttaa lukijalle kolmesti ennen kuin ostos rekisteröityi, yhden kerran toimi samantien. Kolmannella kerralla en saanut toimimaan lainkaan. Takana oli sen verran jonoa, etten kehdannut viittä kertaa enempää yrittää vaan maksoin suosiolla kortilla. Ohjelman kerrotaankin olevan beta-vaiheessa.

    Huomiona se, että sovelluksella maksaessa ei ole 25€ ylärajaa kuten kortilla. Tämä tieto löytyy Nordean sivuilta:
    http://www.nordea.fi/henkiloasiakkaat/paivittaiset-raha-asiat/internet-mobiili-ja-puhelinpalvelut/nordea-pay.html#faq=Usein-kysyttya-Nordea-Paysta+109725&tab=Usein-kysyttya



    VastaaPoista
  2. En näe tätä oikein kovin kätevänä korttiin verrattuna. Kortti ei ole kiinnitetty lompakkoon, joten sen saa kyllä tarvittaessa mukaan ilman sitä. Itse pidän usein erillään muutenkin. Tuo 30 sekuntia on aika kova raja. Mielellään tuon panisi jo valmiiksi jonossa. Nyt porukka alkaa naputtelemaan sitä koodia silloin, kun pitäisi maksaa.

    Toki tuon 25 euron rajan puute voi monelle olla etu. OIN:inä voi aika huoletta käyttää samaa kuin kännykässäkin. Näistä koodeista puheen ollen minulla kerran kävi, että kaksi tällaista ei minun valitsemaa) koodia oli samat.

    Jos koodeja pitää valita, niin yksi keino on käyttää vanhojen pankkikorttien PIN:eja. Ne muistaa eikä kukaan muu tiedä niitä.

    VastaaPoista
  3. Huomasin muuten, että 30 sekuntin ajastimen saa käynnistymään uudelleen koskettamalla laskurinäyttöä eli maksun voi käynnistää jonossa ja klikkaamalla näyttöä puhelimen voi pitää maksuvalmiudessa, kunnes kaikki ostokset on skannattu.

    VastaaPoista
  4. Näitä tietoyhteiskunnan digitaalisia palveluita alkaa ilmeisesti ihastuttavasti pukkaamaan myös suomeen. Toinen uusi palvelu, johon tässä olen viikon varrella tutustunut, on s-ryhmän uusi "paperikuititon" palvelu. Ensin pitää aktivoida palvelu s-mobiili sovelluksesta. Tämän jälkeen pitää päivittää s-pankkikortti itsepalvelupäätteellä (fyysisesti liikkeessä). Tämän jälkeen palvelu toimii hienosti. Ei tule enää paperista kuittia, vaan kun ostoksen on maksanu, taskussa piipahtaa ja notifikaatio näyttää uuden kuitin saapuneen s-sovellukseen. Sielä kuitit on listattu selkeästi uusimmasta vanhimpaan ja jos jotain huomauttamista väärinveloituksista tjsp löytyy (Valitettavan usein isoissa myymälöissä alennukset "unohtuu"), kyseinen kuitti kelpaa asian selvittelyyn. Kassahenkilöille asia on vielä ilmeisesti niin uusi, kyselevät "haluatko kuitin" ja jäävät sitten hölmöinä odottelemaan kuittia tulostuvaksi. Sitten vasta kun asiasta huomauttaa, että sitä tuskin tulee. Katsovat hölmistyneenä ruudulle ilmeisen selkeästi jotain hyvin pientä ilmoitusta asiasta. "Aijuu". Palvelu itsessään on HYVÄ ja toimiva. Ei enää tarvitse ottaa paperilappua vain sitä varten, että heittää sen roskiin. Taasen jos jotain jälkeenpäin haluaisi muistella ja muisteli että kuitti on roskissa, kuten että "ostinko sen karkkiaskin, mahtoikohan jäädä hihnalle". Sitä ei taas tietysti saa koskaan tietää, jos refleksinomaisesti on heittänyt paperikuitin roskiin. Nyt uuden kuittiluettelon avulla asia on nopsaan tarkistettu. Samalla tietysti säästyy paperia ja luontoa. Älytöntä printata paperia kun voisin väittää, että suurin osa nakkaa kyseisen paperin suoraan roskiin.

    VastaaPoista
  5. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016081922176411_uu.shtml ...

    Tuossa onkin aiheeseen liittyvä uutinen. Vaikka tuossa lukee, että palvelun voi kytkeä vain sirulliseen s-debit(credit) korttiin. Kytkennän jälkeen palvelu toimii kyllä nfc:lla bonukset ottaen ja vaikka nordean pankkikortilla nfc:lla tai tavallisesti maksaen. Eli itse maksutapahtuman voi tehdä millä tahansa kortilla. Bonuskortti tietysti pitää koneelle "näyttää" jos käyttää muun pankin maksukorttia. Eihän se muutoin tiedä kuka on asiakas ja siten palvelu ei voisi toimia.

    VastaaPoista
  6. OP:lla on vastaava Pivo-sovellus. Sillä voi maksaa, kun avaa näytön lukituksen. Sovellusta itseään ei tarvitse avata. Nopeaa ja helppoa.

    VastaaPoista
  7. Eilen yritin maksaa Nordean sovelluksella Karkkilan S-Marketissa mutta ei onnistunut. Kun kassa ymmärsi mitä yritän, hän kertoi että ovat juuri päivittäneet maksupäätteiden ohjelmistot ja eivät ottaneet mobiilimaksu-optiota mukaan. Eli nähtävästi vaikka rauta onkin olemassa, niin se ei ole tae siitä että mobiilisti voisi maksaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toimiihan siellä kuitenkin NFC-maksu pankki/luottokortilla? Ei kai mikään kauppa jätä sitä pois, jos kerran softia päivittävät.

      Poista
  8. "Toimiihan siellä kuitenkin NFC-maksu pankki/luottokortilla?"
    Enpä tajunnut tuota edes kysyä kun kortissani ei ole lähimaksuominaisuutta.

    VastaaPoista
  9. toimiko se kaikissa Android puhelimella?

    miten se fysisesti toimi. WiFi? BT?

    VastaaPoista
  10. Toimii käsittääkseni kaikissa Androideissa, joissa on NFC-ominaisuus. Se on ihan oma radiotekniikkansa, ei Wifi eikä BT.

    VastaaPoista
  11. En saa koko applikaatiota toimimaan. Näytöllä pyörii "kehä" ja lukee "Authenticating...", mutta mitään ei tapahdu. Kokeilin jo kerran käynnistää puhelimen uudestaan, mutta ei sekään auttanut.

    VastaaPoista