sunnuntai 10. syyskuuta 2017

Samsung Gear VR kokeilussa

Samsung Gear VR on 150 euron hintainen keinotodellisuuden silmikko. Edullinen hinta selittyy tekniikan puuttumisella: laite on vain muovinen kotelo, jossa on pari painiketta ja kaksi linssiä silmiä varten. Näyttönä toimii oma älypuhelin -- kunhan se on Samsung S8, S7 tai S6.

Pala muovia ja kaksi linssiä.
Silmikon oikeassa reunassa (sorry, kaikki vasenkätiset) on äänenvoimakkuuden painikkeet sekä koti- ja takaisin-painikkeet. Lisäksi silmikon päällä on pyörä, joka säätää puhelimen etäisyyttä linsseistä ja tarkentaa kuvan omille silmille sopivaksi.

Neljä painiketta.
Kokeilin silmikkoa S8-puhelimella, jolloin pidike piti vaihtaa ensin usb-c-malliin. Sekä micro usb- että usb-c-pidikkeet tulevat silmikon mukana. Puhelin työnnetään pidikkeeseen, käännetään paikalleen ja lukitaan salvalla. Siinä se!

Puhelin pidikkeessä.
Keinotodellisuuden laitteet ovat usein työläitä asentaa. Gear VR on itse helppous: puhelin tunnistaa silmikon liittämisen ja lataa automaattisesti kaikki tarvittavat softat. Isoja tiedostoja riittää ladattavaksi, mutta alkuun pääsee nopeasti. Gear VR ei vaadi tietokonetta, eikä edes laajakaistaa, sillä kaikki menee älypuhelimen kautta.

Oculus on Facebookin omistuksessa, joten käyttäjän pitää kirjautua FB-tililleen. Se tuntuu aluksi oudolta, mutta hyöty selviää myöhemmin. Monet keinotodellisuuden sovellukset toimivat parhaiten ryhmässä.

Nykyisessä mallissa on langaton kauko-ohjain, mikä helpottaa ohjausta. Muutoin kohteet pitäisi valita tuijottamalla oikeaa kohtaa.

Langaton ohjain.
Ok, Gear VR on kömpelö laite. Kuvista puuttuu hihna, jolla se kiinnitetään pään ympäri. Silmikko on älypuhelimen vuoksi painava ja alkaa pitkässä käytössä hiostaa. Mutta hintaansa nähden laite on verraton ja avaa kirjaimellisesti uuden maailman.

Miltä näyttää kolmiulotteisen maailman käyttöliittymä? Samsung on joutunut kehittämään kaiken tyhjästä. Se on päätynyt japanilaiselta näyttävään huoneeseen (taustaa voi toki vaihtaa), jossa leijuu toimintovalikkoja ja Facebook-kaverien tilan näyttävä lista.

Ohjain on virtuaalinen karttakeppi, jonka valonsäde (väreilee kuin valomiekka!) viedään halutun toiminnon kohdalle ja painetaan peukalolla nappia. Kun alalle syntyy kilpailua, tulemme varmaan näkemään muitakin ratkaisuja. Millaisia mahtavat olla Microsoftin Windows 360 tai Applen iOS 360-versio?

Oculus koti eli VR-lasien "työpöytä".
Käyttöliittymän hahmottaminen kestää hetken aikaa, koska siihen on yhdistetty valmiit vakiosovellukset, internet, selain, demot, kauppa ja Facebook. Mutta kaikkea ei tarvitsekaan opiskella, VR on ennen kaikkea kokeilemisen ja löytämisen iloa.

Ruutukuvat eivät tee oikeutta laitteelle. Apuun tarvitaan mielikuvitusta: kuvittele, että tämä kaikki näkyy kolmiulotteisena ja kaikkialla ympärilläsi. Voit kääntää päätä vapaasti, katsella kaikkiin suuntiin. Huimaa1

Näyttävintä antia ovat Disneyn VR-demot. Parhaan kuvanlaadun versiot pitää ladata erikseen puhelimeen. Tiedostojen koko on satoja megatavuja, joten nopea 4G tai wlan-yhteys on tarpeen.

Disneyn kuvakkeen takaa löytyy myös Lucasfilm ja Star Wars.
Rogue One on mielenkiintoinen, parin minuutin dokumentti elokuvan teosta. 360-kamera on seuraamassa yhden kohtauksen tekoa kulisseista.

Rogue One -elokuvan tekodokumentti.
Toinen hieno pätkä on kuvattu avaruushävittäjästä, jossa katsoja istuu ohjaamossa.

Aiemmin kuvaamani 360-valokuvat ja 360-videot näkyvät silmikolla hauskasti, koska nyt ympärille katsominen vaikka videon aikana on helppoa. Valitettavasti kameroiden alhainen tarkkuus näkyy selvästi erityisesti 2017-mallissa.

360-kuvat ja -videot pääsevät oikeuksiinsa silmikolla katsottuna.
Eräs hauska toiminto on läpikatselu. Siinä puhelimen kamera välittää videokuvan suoraan silmiin. Mitään muuta ei sitten tapahdukaan, mutta pienellä mielikuvituksella tähän voisi kehittää oman terminaattori- tai Robocop-näytön. Sijaintitieto, kartta tai muuta täsmätietoa lisättynä ympäristön videokuvan päälle mahdollistaa vaikka mitä hauskoja sovelluksia.

Kuten sanottua Gear VR on vasta esimakua tulevasta. Älypuhelimen näyttö -- huipputarkkuudesta huolimatta -- ei riitä silmän huijaamiseen. Kuvan väripikselit pilkistävät välillä häiritsevästi ja kuvan edessä näkyy aina ohut verkko, kuin ensimmäisissä videoprojektoreissa.

Apatosauruksen kuono on vaikuttava näky.
Videoissa kuvanlaatua huonontaa myös pakkaus. Tiedostot ovat valtavia, joten niitä on pakattu tavallista videota ankarammalla kädellä. Se näkyy, mutta toisaalta 360-kuva luo uudenlaista realismia. Esimerkiksi 3d-video, jossa Apatosaurus työntää kuononsa melkein kiinni katsojaan, on yllättävän luonnonmukainen.

Vaikka käytössä oli Samsungin huippupuhelin S8, prosessoritehon kulutus sai laitteen kuumenemaan, jolloin myös akku kuluu tavallista nopeammin. Laitetekniikka ei vielä ole aivan keinotodellisuuden vaatimusten tasalla.

Miltä mahtavat laitteet näyttää viiden tai 10 vuoden kuluttua? Tie on nyt avattu. 

2 kommenttia:

  1. Minköhän silmikko toimii miinusnäköisen silmälasien kanssa, vai pitääkö jäädä odottelemaan päivää jolloin Augmented-reality integroidaan osaksi silmälaseja tai piilolinssejä ?

    VastaaPoista
  2. Gear VR on sen verran väljä, että tavalliset lasit mahtuvat sisään.

    VastaaPoista