tiistai 28. helmikuuta 2023

Image.canon on kiinnostava, mutta hämmentävä palvelu

Olen kokeillut satoja nettipalveluita. Tuskin yksikään on ollut yhtä hämmentävä kuin Canonin kuvapalvelu Image.canon. Palvelussa on kiinnostavaa potentiaalia, vaikka se onkin keskeneräinen ja olen saattanut ymmärtää jotain väärin. Päivitän tätä postausta kun oma ymmärrys lisääntyy. Nämä havainnot on tehty lähinnä itse kokeilemalla.

Käsittelen tässä vain selainversiota. Palvelua varten on myös mobiilisovellus, jossa on suunnilleen samat toiminnot, mutta ei ihan.

Image.canon aloitussivu.

Kuvia voi ladata palveluun omalta levyltä, mutta paremmin palvelu sopii kuvien siirtoon suoraan kamerasta pilveen - ja sieltä eteenpäin. Miten siis saada kuvat pilveen?

Monissa uusissa Canon-kameroissa on mahdollista lähettää kuvat suoraan verkkoon wifi-yhteydellä. Sen käyttöön virittäminen oli oma operaationsa, mutta lopulta onnistui. Odotin, että kuvat siirtyvät heti ottamisen jälkeen, mutta eihän se niin mennytkään. Automaattiasetuksella siirto käynnistyy vasta, kun kamera on ensin sammutettu ja virta kytketty uudestaan. Hetken miettimisen jälkeen kuvat alkavat siirtyä.

Tästä seuraa erikoinen ilmiö: kun automaattinen siirto on käytössä, kuvia ei voi poistaa ottamisen jälkeen ennen kuin virta on ensin katkaistu. Ilmeisesti halutaan välttää tilanne, jossa kuvaaja poistaisi kuvia kamerasta luullen, että ne ovat jo pilvessä.

Nähdäkseni kamerasta katsottuna kaikki uudet kuvat siirtyvät. Ei voi siis valita, että siirtäisi vain muutaman parhaan. Se varmaan onnistuisi mobiilisovelluksesta, mutta sitä en ole kokeillut. Perus-R:ssä toiminnot ovat hieman erilaisia, siellä voi valita siirrettävät kuvat suoraan kamerassa ja lähettää joko täysikokoiset tai pienemmät versiot. Kumma, että tällainen ominaisuus on poistettu paljon uudemmasta R6m2:sta.

Wifi-tuki löytyy R-sarjan malleista, mutta myös monista vanhemmista. Tosin helmikuisen tiedotteen mukaan Image.canon lakkaa tietoturvasyistä tukemasta monia aiempia malleja, kuten 6D, 70D ja 80D. Firmispäivityksen jälkeen tuki jatkuu mm. malleissa 5Dm4 ja 6Dm2.

Pilveen voi siirtää sekä jpeg- että raw-kuvia ja videoita. Jos olen oikein ymmärtänyt, alkuperäisen tarkkuuden kuvat säilyvät 30 vuorokautta. Sen jälkeen niistä säilytetään vain hieman pienemmät jpeg-versiot (2048x1365). Lisäksi palvelussa on 10 gigatavun alue, johon voi siirtää kuvia pysyvää säilytystä varten.

Osoitus palvelun omaperäisyydestä: ohjeteksti mainitsee, että 10 gigatavun ilmainen alue on kiinteä eikä lisätilaa voi ostaa rahalla. Siis ei voi, kun yleensä palvelut pyrkivät myymään lisätilaa keinolla millä tahansa. Kuvien määrälle tai levytilalle ei ilmeisesti ole muuta rajoitusta kuin se, että jos palvelu on vuoden käyttämättä, kuvat poistetaan.

Pilveen siirrettyjä kuvia voi selata ja rajata siirtopäivän tai kuvausajan perusteella, mutta vain päivän tarkkuudella. Kuvia voi ladata pöytäkoneelle tai läppärille. Tämä on ihan näppärää: esimerkiksi reissussa kuvat saa menemään kamerasta automaattisesti talteen pilveen, kunhan vain kamera pääsee wifi-verkkoon.

Vielä näppärämpää on linkittää Image.canon Google kuviin, Flickriin tai muihin tuettuihin palveluihin, jolloin kuvat kopioituvat automaattisesti eteenpäin. Erityisen näppärä on Lightroom-tuki: kaikki kameralla otetut kuvat siirtyvät automaattisesti ja langattomasti Lightroomissa valittuun synkronoitavaan kansioon ja odottavat siis pöytäkoneella valmiina heti kuvaussession jälkeen. 

Mikä tässä sitten on epäselvää? Suomenkielinen terminologia on paikoin kankeaa, kuvien selaaminen kömpelöä eikä jäljellä olevan säilytysajan näyttö vaikuta toimivan oikein. Se näyttää 30 tai 29 päivää kuville, jotka olen ottanut jopa viikkoja sitten. Vain viime vuonna otettujen kuvien alkuperäiset versiot ovat hävinneet. 

Asetukset-listassa oleva painike hämmentää. 

Öh, mitä?

Painikkeen pitäisi selvittää, paljonko 10 gigatavun tilasta on käytetty pysyvään säilytykseen, mutta sen toiminta on vieläkin jäänyt hämäräksi. Se laskee aikansa jotain ja sitten tekstiksi muuttuu Valmis, mutta mitään tulosta ei näy.

Kiinnostava ominaisuus on maksullinen raw-kuvien kehittäminen tekoälyn avulla pilvessä ("Neural network Image Processing Tool"). Se pitää erikseen tilata, hinta näyttäisi olevan 6,19 euroa kuukaudessa. Kameran valikoissa on erikseen kohta Cloud RAW image processing, josta kuvia voi lähettää yksi kerrallaan ja se myös kertoo käsittelyjonon pituuden. Jos joku on kokeillut, kiinnostaisi kuulla kokemuksia.

Keskeneräisyydestä ja karusta käyttöliittymästä huolimatta kannattaa seurata palvelun kehittymistä. Eivätkä sen perustoiminnot edes maksa mitään.

1 kommentti:

  1. Minä käytän tuota vain kuvien siirtoon Google Cloudiin ja sieltä tietokoneelle. PowerShot G9 X Mark II pokkarissani pitää painaa vain WiFi päälle ja valita synkronointi ja uudet kuvat siirtyvät. Ongelma tosin on, että pitää aina käyttää tuota, koska sen tapa pitää kirjaa on eri kuin Imagebrowserin.

    EOS M50:ssä pitää valita siirrettävät kuvat, joten homma ei ole niin kätevää. Toisaalta ei ole pakkoa aina käyttää. Näissä palveluissa tosi. On ongelma, että koskaan ei tiedä milloin matto vedetään alta. Juuri tuli Canonilta viesti, että tuki toiselle pokkarilleni poistuu kesällä.

    Tuolla pääsee siitä ongelmasta, että kortti unohtuu lukijaan.

    VastaaPoista