tiistai 4. joulukuuta 2012

Lentosimulaattorin kyydissä

Oli tänään tilaisuus nousta ja laskeutua Hong Kongin lentokentältä -- tosin vain virtuaalisesti.

Lennosta vastasi Finnairista pari vuotta sitten yhtiöitetty Finnair Flight Academy Se myy mm. lentäjä- ja lentoemäntäkoulutusta Finnairille sekä noin 50 muulle lentoyhtiölle. Lentotunteja simulaattoreissa kertyy vuodessa noin 24 000.

Varsinaisia simulaattoreita on kuusi: MD11, A320, A330/340, Embraer 170, ATR 42/72 ja Boeing 757. Pitkään palvellut DC-9-simulaattori poistettiin käytöstä keväällä, ja se saa viimeisen lepopaikkansa ilmailumuseosta.

Jokainen simulaattori on melkoinen investointi, sillä laite maksaa kymmenestä miljoonasta ylöspäin. Myös käyttökustannukset ovat tuntuvat. Hydrauliikka, grafiikkaprosessorit, videotykit ja jäähdytys käyttävät runsaasti sähköä. Flight Academyn edustaja kertoi yhtiönsä olevan Vantaan Energian suurimpia asiakkaita.

Pikantti yksityiskohta simulaattorissa on romppu, jolla lentokonevalmistaja myy ilma-aluksen lentomallinnukseen tarvittavan datan simulaattorissa käytettäväksi: sen hinta on 1,5 miljoonaa dollaria. Takuulla maailman kallein romppu -- eikä sitä löydy Pirate Baystä.

Varsinaisen lentokoneen omat tietokoneet ovat nykymittapuun mukaan alkeellisia. Todennäköisesti matkustajalla on älypuhelimessaan enemmän laskentatehoa kuin itse lentokoneessa, jonka tietokone maksaa kuitenkin kuusinumeroisen summan euroja. Lentokoneessa maksetaan luotettavuudesta ja jatkuvuudesta, ei huipputehosta.

MD-11-simulaattori otettiin käyttöön 1990-luvun alussa, samalla kun Finnair sai ensimmäiset oikeat koneetkin. Simulaattorin osia ja grafiikkaa on päivitetty vuosien kuluessa.

Ilmassa! Nokka kääntyy kohti Hong Kongin lentokenttää. Kipparin paikalla MD-11-kouluttaja Mikko Kotomäki.
Ulkonäkymä luodaan neljällä videoprojektorilla, jotka heijastavat kuvan 210 asteen kaarevalle pinnalle. Lentäjän on helppo uskoa olevansa oikeassa koneessa. Grafiikan tarkkuus on hyvä, mutta kotimikro hyvällä näytönohjaimella ja uusimmalla Flight Simulator -ohjelmalla pystyy yksityiskohtien määrässä vähintään samaan.

Sen sijaan mikään ei voita laajaa näkökenttää yhdistettynä hydrauliikan luomaan liikevaikutelmaan. Lähtökiihdytyksessä selkä painautuu vasten tuolia kuten oikeassakin koneessa ja kova lasku todella tuntuu  kovalta. Ja onhan se ihan toista painella oikeita nappuloita sen sijaan, että napsauttelisi niiden kuvia hiirellä!

Itse asiassa lentosimulaattorissa käytetään samoja osia kuin oikeissa lentokoneissa. Tavallinen kello maksaa 12 000 euroa, koska sen pitää täyttää samat tiukat ilmailumääräykset.

Paneelista voidaan valita erilaisia vikatilanteita aina moottorin irtoamista myöten.
Entä millaista on itse lentäminen? Kun autopilotti on ohjelmoitu, kone lentää itsekseen eikä mihinkään tarvitse koskea. Lentäjät väittävät puolivakavissaan, että Atlantin pystyy ylittämään kuudella napin painalluksella.

Ohjaimet ovat raskaat ja laippa- ym. vipujen käyttö vaatii voimaa. Uusien joystickillä ohjattavien Airbussien rinnalla tekniikka tuntuu vanhanaikaiselta -- mutta kestää takuulla kovaakin käyttöä.

Kaikenlainen lentäminen on helppoa, vaikeaa on vain laskeutuminen. Koti-pc:llä lentänyt yllättyy, miten vakaasti oikea kone jyrää kohti kiitorataa. Ellei sivutuulta ole, kone etenee kuin kiskoilla, eikä autopilotin irrottamisen jälkeen ohjausliikkeitä tarvita juuri lainkaan. Automatiikka hoitaa tehovivut, joten lentäjän tehtävksi jää vain pitää kone liukupolulla VASI-valoja tarkkailemalla ja tehdä tarvittava loppuloivennus.

Se onkin yllättävän vaikeaa, sillä MD-11:n ohjaamo on todella korkealla ja loivennusta on vaikea arvioida ilman riittävää kokemusta.

Oikea laskeutuminen on tietenkin paljon vaikeampaa. Lentokoneet tulevat laskuun jonossa kuin köyhän talon porsaat, joten tilaa sooloiluun ei ole. Lisäksi lentäjien on koko ajan tarkkailtava ilmatilaa ja muuta liikennettä. Sääolot ovat harvoin cavok, kuten simulaattorissa (josta tietenkin löytyy myös muita vaihtoehtoja: sivutuuli, ukkoskuurot, lumisade, lumipyry ym.).

MD-11-simulaattori toiminnassa.

Airbus A320 -simulaattori.
Lattialla näkyvä keltainen viiva rajaa alueen, jonka sisällä simulaattori voi liikkua. Viivasta saa käsityksen, miten laajalle alueelle hydrauliikka siirtelee koria g-voimien luomiseksi.

Boeing 757 -simulaattori sisältä.

Lentoemäntien koulutustilassa harjoitellaan mm. liukumäen ja pelastusliivin käyttöä.
MD-11-simulaattorin kysyntä on vähäistä, sillä koko Euroopassa lentää enää 30 tämän tyypin konetta. Flight Academy myy MD-11-simuaikaa kenelle tahansa lentämisestä kiinnostuneelle. Noste on tuotteistanut lennoista elämyspaketin, josta saa lisätietoja Nosteen iltalento-sivulta. Paketti 4-12 hengelle maksaa noin 10000 euroa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti