maanantai 13. kesäkuuta 2016

Ensivaikutelmia Sony FDR-AX53 4k videokamerasta

Sony AX53 on kuluttajakäyttöön tarkoitettu videokamera, joka tuottaa huippuluokan 4k-videokuvaa peräti 100 Mbit/s datavirralla. Toinen myyntivaltti on erinomainen kuvanvakain, joka pitää kuvan paikallaan jopa 20-kertaista optista zoomia käytettäessä.

Valtteja tarvitaankin, sillä kuluttajamarkkinoilla videokameroiden markkinarako on käynyt ahtaaksi. Paremman luokan älypuhelimet ja yhä useammat järjestelmäkamerat kuvaavat videota. Älypuhelimen etuna on hinta ja pieni koko, järkkäri taas mahdollistaa täydelliset käsisäädöt.

Ensivaikutelma AX53 kamerasta kiinnittyy sen kokoon. Onpa iso optiikka! Elektroniikka ja akku eivät paljon tilaa vie, mutta Zeissin linssit ja kuvanvakaimen osat nostavat painon 631 grammaan. Ilman sähköäkin vakaimen osien kuulee liikkuvan, kun kameraa kääntelee käsissään.

Kameraa hallitsee iso optiikka.
Merkinnästä huolimatta optinen zoomi on "vain" 20-kertainen.
Lukuisat lyhenteet kertovat monipuolisista ominaisuuksista.
Ostin viisi vuotta sitten Sonyn silloisen huippumallin, jossa oli HD-kuva ja 50 fps kuvataajuus. Siihen verrattuna AX53 on kookas, mutta juuri mikään muu ei ole muuttunut. Akku on samanlainen ja ulos vedettävä etsin yhtä heikkolaatuinen. Kosketusohjattu käyttöliittymä tuntuu älypuhelimeen tottuneesta kömpelöltä.

Säätimet ovat tuttuja Sonyn aiemmista kotivideokameroista.
Vanhassa kamerassa oli korttipaikan lisäksi 96 gigatavun sisäinen muisti. AX53:ssa on vain korttipaikka. Sisäinen muisti olisi nytkin tervetullut, eikä sen poisjättämistä yli tuhannen euron kamerasta voi perustella ainakaan kustannussyillä.

4K-kuva vaatii ison ja nopean muistikortin. 
Laajakulma-asennossa optiikka vastaa 26,8 milliä. Maksimizoomi on 4K-kuvauksessa 30-kertainen, mutta silloin apuna on Clear Image -digitekniikka. HD-tilassa zoomi venyy 40-kertaiseksi.

AX53 laajakuva
AX53 maksimizoomi 4K-tilassa
Yllä oleva kuvapari kertoo optiikan kattavuuden. Kuvat on otettu kaappauksina tietokoneen näytöltä, joten alkuperäinen videokuva on vielä parempilaatuinen. Alemmassa kuvassa huomaa digitekniikan lievästi laatua heikentävän vaikutuksen. Blogialusta pienentää isot jpeg-kuvat automaattisesti, kuvien alkuperäinen resoluutio on 2436x1370 pikseliä.

Kuva säilyy terävänä optisen zoomin ääriasentoon asti.
AX53 tallentaa 5.1-ääntä vain HD-tilassa, 4K-videoissa on tyytyminen kahteen kanavaan.

4K-tilassa on valittavissa kaksi bittinopeutta: 60 ja 100 Mbit/s. Molemmat syövät muistikortteja aamiaiseksi. Vertailun vuoksi Samsung Galaxy S7:n bittinopeus 4K-videokuvauksessa on vajaat 50 Mbit/s. Parhaalla laadulla 47 sekunnin pätkä tuottaa 566 megatavun tiedoston (12 Mt/sekunti).

Tallennusaika riippuu nopeudesta.
Suuremmalla nopeudella 128 gigan kortille mahtuu 1 tunti 42 minuuttia videota, 60 Mbit/s nopeudella aika kasvaa 2 tuntiin 46 minuuttiin. Siihen mahtuu jo lomamatkan kaikki videoinnit, luulisin.

Vanhassa kamerassani oli kahvan sisään upotettu pieni usb-johto latausta varten. AX53:ssa johtoa ei ole, mutta usb-lataus on edelleen mahdollista. Manuaalin mukaan tietokoneen portista akun lataaminen kestää 550 minuuttia, mutta erillisellä usb-laturilla se käy nopeammin eikä matkalle tarvitse ottaa erillistä laturia videokameraa varten.

Kameraa voi ohjata wlan-yhteydellä älypuhelimesta. PlayMemories Mobile -sovellus on perin yksinkertainen, sillä voi valita video/still-kuvauksen ja ohjata zoomia W/T-painikkeilla (ei edes nipistysotteella)... ja siinä se olikin.

Älypuhelinohjaus on hyvin yksinkertainen.
Toivottavasti tulevat versiot ovat monipuolisempia. Älypuhelin etäohjaimena tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia.

2 kommenttia:

  1. Aikoinaan ensimmäistä HD-kameraa ostaessa tuli tutkiskeltua kuvanlaatuja tarkemmin. Alussa jopa Canon Powershot A2200 -pokkarin laatu oli todella hämmästyttävä, mutta sitten tulikin epäilys: Tarkkuudessa luminanssi toimii loistavasti aurinkoisissa kaupunkikuvissa, mutta krominanssi tuntuu jäävän selvästi vähemmälle tarkkuudelle. Siksi käytin epäjapanilaista merkkiä, Samsungia ja Creativea. Nyt minulla on Panasonic, jossa on samanlainen ongelma. Kenno ei tunnista krominanssia tai sitten väri vaan pakataan pois. Värit ovat kyllä aitoja ja kylläisiä, mutta niissä on kohinaa ja epätarkkuutta.

    VastaaPoista
  2. Panasonicin värit on pas...!

    VastaaPoista