perjantai 7. lokakuuta 2022

Puheluiden tallentaminen Asus Zenfone 8:lla

Olen kokenut puheluiden tallentamisen hyödylliseksi ominaisuudeksi, sillä se dokumentoi, mitä tuli sovittua ja varsinkin nykyisen pankki/puhelinhuijausten aikakaudella se olisi uhrille ainoa keino osoittaa, että yritti toimia huolellisesti, vaikka huijari olikin taitavampi.

Aikoinaan tallennus onnistui Android-puhelimissa ohjelmallisesti, mutta nykyiset Android-versiot pyrkivät kaikin tavoin estämään sen. Selvitin Digiajan tietosuoja -kirjaani varten asian taustoja, ja ne ovat monimutkaiset. Mutta fakta on, että tallennus voi olla hyödyksi eikä siitä Suomen oloissa tarvitse edes informoida vastapuolta (kohteliasta se toki on). Lisäksi on riski, että jos puhelin varastetaan ja siihen päästään sisälle, aiemmat tallennukset voivat olla tietoturvaongelma.

Asus Zenfone-sarjan puhelimet sisältävät valmiin tallennusominaisuuden, joten kun näin Gigantin Outlet-myynnissä esittelylaitteen myynnissä 411 eurolla, kävin ostamassa sen. Jouduin tosin palauttamaan puhelimen takaisin, koska siinä ollutta demotilaa edes myymälän henkilökunta ei osannut resetoida. Lopulta apu löytyi kaiketi valmistajalta ja sain puhelimen takaisin. Olikin hämmentävä kokemus, kun puhelimen wifiä ei saanut sammutettua. Se meni pois päältä muutaman sekunnin ajaksi, mutta palautti itsensä pian takaisin. Eikä tehdasasetusten palautusta ollut listassa lainkaan.

Mutta nyt puhelin on ollut arkisessa käytössä muutaman viikon. Se ei ole huippumalli, mutta kuitenkin 5G ja muutenkin "soiva peli". Laitteessa näkyvät Android-puhelinten hyvät ja huonot piirteet, mutta niistä joskus myöhemmin.

Puheluiden tallennusta säädetään asetuksista.

Tallennusasetukset

Tallennus alkaa haluttaessa automaattisesti ja puhelun aikana siitä näkyy tieto näytöllä, josta tallennuksen voi myös keskeyttää. Tallennuksia voisi rajata myös numerokohtaisesti.

Puhelut tallentuvat aac-äänitiedostoina Ääninauhuri-ohjelmaan, josta ne voi siirtää tiedostoina vaikka tietokoneelle tai pysyvään arkistoon. 

Tallennetut puhelut.

Yksittäisen puhelun voi poistaa, jakaa (esim. sähköpostiin tai pilveen) tai nimetä uudelleen. Oletusarvona näkyy soittajan numero tai omasta osoitekirjasta poimittu nimi, jos soittaja on tuttu.

Tämän helpompaa se ei voisi olla. 

Tänään puhelimeen tuli soitto numerosta 040 9241267. Siinä Eero Hirvoseksi esittäytyvä mies halusi minun vastaavaan lyhyeen alueellista kiinteistömarkkinaa koskevaan tutkimukseen. Ja lyhyt siitä tulikin. Oivalsin soittajan olevan robotti heti, kun hän pyysi painamaan ykköstä tai kakkosta vastauksen merkiksi. Vuosi sitten menin tähän halpaan, ja tajusin vasta puhelun jälkeen asioineeni robotin kanssa.

Vielä jälkeenpäin yllättää, miten sujuvasti ja aidosti robotti aloittaa keskustelun. Firman nimi menee ohi useammasta kuuntelukerrasta huolimatta, ehkä se on tarkoituskin?

Joka tapauksessa robottipuhelut kuluttaja-asiakkaille ovat lainvastaisia, eikä robocall-ilmiön pidä antaa levitä Suomeen.

Zenfonen tallennusominaisuudesta oli suurta hyötyä. Ilmeisesti myös joillain marginaalisilla Android-valmistajilla on puhelimissaan sama ominaisuus?

Harmi vain, että tuore iPhone 14 Pro on nyt jäänyt kakkospuhelimeksi, koska siinä tallentaminen ei ole mahdollista, eikä Fonectan Caller vieläkään toimi yhtä hyvin kuin Androidissa (=kerro ennen vastaamista, kuka soittaa).

Toistaiseksi olen siis kahden puhelimen loukussa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti