torstai 4. maaliskuuta 2021

Microsoft-tilin ongelma ("todennäköisesti salasanasi on muuttunut") hämmentää

Todella moni (myös allekirjoittanut!) on ihmetellyt Windows 10:n oikeaan alanurkkaan ilmestyvää ilmoitusta "Microsoft-tilin ongelma Sinun on korjattava Microsoft-tilisi (todennäköisesti salasanasi on muuttunut). Valitsemalla tämän voit korjata tilin jaettujen kokemusten asetuksissa."

Siis mitä?

Microsoft-tilin ongelma - mutta missä?

Ilmoituksessa viitataan "jaettuihin kokemuksiin" -- termi, josta en ollut kuullutkaan, vaikka seuraan asioita työkseni.

Piti selvitellä asioita. Jaetut kokemukset ovat ilmeisesti Microsoftin vastine Applen Handoff-toiminnolle, mikä sinällään on erittäin näppärä. Ongelma on, ettei Microsoft ole kertonut toiminnosta riittävästi, ja ettei juuri mikään sovellus edes tue sitä. 

Jos Microsoftilla olisi yhä puhelimia, saumaton yhteistyö niiden ja pöytäkoneen/läppärin välillä olisi kiinnostava (kuten Applella), mutta toiminnon toteuttaminen Android-sovelluksiin on kangerrellut. Ylipäätään Android-puhelimen yhdistäminen Windowsiin on niin hankala, että harva siihen edes ryhtyy.

Toiminto on siis likipitäen hyödytön ja tuottaa tällä hetkellä lähinnä harmaita hiuksia.

Virhe korjataan Asetukset > Järjestelmä > Jaetut kokemukset

Jaetut kokemukset > Korjaa nyt.

ja sitten Korjaa nyt. Sen jälkeen ongelma oli tosiaan korjattu:

Korjattu! "Kaikki tilit toimivat oikein"

Ongelman taustalla on se, että toiminnon käyttäminen edellyttää saman tilin käyttöä kaikissa laitteissa. Jos toiminnon haluaa pitää voimassa ja aktiivisena, Tilien hallinta -painike näyttää käytössä olevat tilit ja niistä pitää tarkistaa, että eri koneissa tileillä on samat salasanat. Epäselväksi jäi, mitä Windows tässä oikein korjasi ja miksei se tehnyt sitä alunperinkin hämmentävän virheilmoituksen sijaan.

Toiminto kannattaa kytkeä kokonaan pois päältä (Jaetut kokemukset > Jaa kaikissa laitteissa > Ei käytössä).

Jaa kaikissa laitteissa: Ei käytössä

Lisäksi Windowsissa on Applen Airdropia matkiva helppo tiedostosiirto ("Lähijako"), joka näkyy vain, mikäli koneessa on Bluetooth-yhteys (pöytäkoneissa ei useinkaan ole). Myös se kannattaa sammuttaa, ellei sille ole käyttöä.

Lähijako siirtää tiedostoja koneiden välillä.

Apple-maailmassa sekä Airdrop että Handoff toimivat hyvin, kunhan koneet ovat riittävän lähekkäin (Bluetoothin kantomatkan sisällä). Handoff vaatii, että laitteisiin on kirjauduttu samalla AppleID:llä, Airdrop toimii myös siirrettäessä esim. kuvia kaverin koneesta itselle. 

Handoff voi olla hyvinkin näppärä. Voin esimerkiksi aloittaa tekstin kirjoittamisen iPhonen Pages-ohjelmalla:

Aloitetaan työ iPhonella...

Lähellä olevan tietokoneen alarivillä näkyy sovelluskuvakkeen päällä pieni merkki:

OS X tunnistaa lähellä olevan iPhonen sovelluksen.

Sitä napsauttamalla koneen oma Pages-ohjelma avautuu ja tekstiä voi muokata siitä, mihin iPhonessa on jääty. Puhelimen tiedostoa ei tarvitse sulkea; toisaalta muutokset eivät näy reaaliajassa kirjoituksen aikana.

Kirjoittaminen jatkuu tietokoneen puolella.

Näin "jaettu kokemus" toimii silloin kun se toimii. Windowsin kokemus ei toimi, vaan tuottaa lähinnä ongelmia ja hämmentävän virheilmoituksen.

4 kommenttia:

  1. Eihän AirDrop vaadi toimiakseen samaa AppleID. Ainakin itselläni nykyään lähijaon on korvannut iCloud kun nettiyhteydet ovat nopeutuneet (upload). Olihan se aikanaan todella kätevä.

    VastaaPoista
  2. Ei vaadi, se toimii myös kaverien koneesta. Handoff vaatii saman tunnuksen. Lisäsin Airdropin jälkikäteen, jolloin tekstiä olisi pitänyt muokata toisin. Nyt korjattu.

    VastaaPoista
  3. "jaettuihin kokemuksiin"

    A.K.A. pankkitiliin? ;-)

    VastaaPoista
  4. Kokemus on osoittanut, että Windows-koneessa on syytä käyttää vain paikallista tiliä tai ainakin tehdä admin-tili (vahvalla salasanalla), jos käyttää MS-tiliä.

    VastaaPoista