torstai 22. marraskuuta 2012

iMessage - tekstiviesti vihreänä kateudesta

iPhoneen on hiipinyt kiinnostava ominaisuus, josta kaikki käyttäjät (minä mukaanlukien) eivät ole täysin tietoisia. Ominaisuus on ihan OK (kai?), mutta tapa, jolla älypuhelimiin ujutetaan koko ajan uusia toimintoja dokumentoimatta niitä missään selkeästi, on huolestuttava. Koskaan ei voi tietää, mitä temppuja älypuhelin tekee käyttäjän sitä ymmärtämättä.

Kyse on iMessagesta, joka tuli iOS:ään 5-päivityksen mukana (siis jo viime vuonna). Kun käyttäjä lähettää tekstiviestin, iPhone ohjaa sen automaattisesti oman pilvipalvelunsa läpi vastaanottajalle. Operaattorin 3G-verkon sijaan viesti menee nettiliikenteenä, vähän kuin salattuna sähköpostina.

Hieno juttu, eikö? Näin Apple sitä ainakin mainostaa. Viestit voivat olla pidempiä kuin tavalliset tekstiviestit, niistä saa lukukuittauksen, viestit kulkevat myös iPad-laitteisiin sekä tietokoneisiin ja hei -- ne ovat tietysti ilmaisia! Suomalainen operaattori nuolkoon näppejään.

Epäilevä Tuomas löytää tekniikasta monia kyseenalaisia kohtia. Ensinnäkin harva iPhone-käyttäjä on huomannut uutta toimintoa. iMessages-viestit tunnistaa siitä, että ne näkyvät vastaanottajalle sinisessä puhekuplassa tavallisen sms:n vihreän sijaan. Lähettäjä huomaa eron vain harmaasta iMessage-tekstistä, joka ilmestyy hetkeksi syöttökenttään ennen kuin viestiä aletaan kirjoittaa. Lähetyksen jälkeen viestin väri muuttuu siniseksi.

Jotta Apple voisi tietää, onko vastaanottajalla iPhone, sen täytyy tuntea kaikkien käyttäjiensä puhelinnumerot ja tarkistaa reaaliajassa, onko ko. henkilö juuri nyt nettiyhteyden päässä. Näin ainakin oletan, sillä olisi kohtuutonta lähettää kiireinen sms-viesti netin kautta, jos vastaanottaja ei olisikaan wi-fi-verkossa (wlan).

Ja kun viesti kulkee Applen pilvipalvelun kautta, Applella on mahdollisuus skannata sen sisältöä ja käyttää tietoja esimerkiksi täsmämarkkinointiin tai muuhun profilointiin. Suomalaisten käyttäjien keskinäiset tekstiviestit kiertävätkin nyt amerikkalaisen palvelun kautta. Salattuina, mutta silti.

Epäilen, että Applella on tässä hienosti naamioitu ketunhäntä kainalossa. Apple pyrkii kokonaan eroon operaattoreista, jolloin asiakassuhde olisi alusta loppuun sen omissa käsissä.

iMessages-toiminnon voi kytkeä pois päältä, kunhan löytää oikean kohdan Asetukset | Viestit | iMessage:

iMessagen asetukset löytyvät Viestit-kohdan alta.
Ilmeisesti toiminto on oletusarvona käytössä, näin oli ainakin itselläni.

Applen mainoksen mukaan tämä ominaisuus jättää "tekstiviestit vihreäksi kateudesta". Itse en olisi lainkaan vakuuttunut asiasta.

Lisäys 12.6.2013: NSAn PRISM-vakoilu on antanut tälle ominaisuudelle ihan uudenlaista merkitystä, mitä ensimmäisen kommentin kirjoittanut antihuuhaa ei ehkä tullut ajatelleeksi. Onneksi tältä urkintatavalta on helppo suojautua kytkemällä toiminto (niin näppärä kuin se onkin) pois käytöstä.

24 kommenttia:

  1. Liikaa oletuksia. iMessageen voi kirjautua myös sähköpostilla. Ja viestien "skannaus" on jeesustelua. Samalla tavalla voidaan jeesustella sitäkin, että teleoperaattorit skannaavat omien servereidensä kautta kulkevia tekstiviestejä.

    Ja väitän, että useimmat iPhone-käyttäjät nimenomaan tietävät tästä ominaisuudesta. Onhan tämä tehty Blackberryn kilpailijaksi, koska vastaava ominaisuus Blackberryissä oli hyvin suosittu - muualla tietysti kuin Suomessa, jossa Nokiaa lipittävät operaattorit eivät halunneet BB:tä sisään silloin kun buumi oli kovimmillaan muualla maailmassa.

    VastaaPoista
  2. Ehkä ahkerat tekstaajat tai Apple-maailmassa muutenkin elävät tietävät, tavalliset käyttäjät tuskin. Missä vaiheessa uuden käyttöjärjestelmän tuomat uudistukset esitellään käyttäjälle? Pitäisikö tämän aina itse käydä valmistajan serverillä etsimässä dokumentaatio?

    Ominaisuuksien jatkuvalla lisäämisellä ja muuttamisella on vaaransa.

    Mainoksista: operaattorit eivät myy täsmämarkkinointipalvelua mainostajille kuten Apple tekee. Niiden toimintaa rajoittavat myös suomalaiset lait. Googlaa iAd tai katso täältä:

    iAd reaches millions of iPhone, iPad and iPod touch users around the world in their favorite apps. With the iAd Network, you can reach the Apple audience, the world’s most engaged, influential and loyal consumers. This audience:

    Has installed more than 15 billion applications
    Has purchased over 315 million iOS devices
    Spends, on average, 73 minutes per day using apps
    Engages with iAd ads for an average of 60 seconds per visit





    VastaaPoista
  3. Joku voisi kokeilla, tarkistaako Apple ennen viestin lähetystä onko vastaanottaja netissä. Voiko käydä niin, että sms:ksi tarkoitettu viesti jääkin odottamaan nettiyhteyttä? Ilmeisesti 3G-dataa ei käytetä?

    VastaaPoista
  4. Mielenkiintoista, että "ahkerat tekstaajat" ja "Apple-maailmassa muutenkin elävät", eivät Petteri Järvisen mukaan kuulu "tavallisiin käyttäjiin".

    Mitäköhän näillä "tavallisilla käyttäjillä" nyt tässä yhteydessä sitten tarkoitetaan? Henkilöitäkö, jotka ovat ostaneet "salaperäisen" Apple-tuotteen, tutustumatta ennen ostoa sen ominaisuuksiin? Ja sellaisia "tavallisia käyttäjiä", jotka ryhtyvät laitteensa ominaisuuksia "matkan varrella" käyttämään oppiessaan epäilemään ja kiukuttelemaan siitä, että he huomaavat heidän laitteisiinsa salakavalasti ikäänkuin ujutetun ominaisuuden nimeltä iMessage, jonka avulla voidaan siis Apple-laitteiden välillä lähettää pöyristyttävällä tavalla ilmaiseksi viestejä ilman merkkirajoitusta, sekä kaiken kukkuraksi vieläpä mediaviestejäkin?

    Käyttöjärjestelemän uudistukset (esim. ohjelmistopäivitykset) "esitellään käyttäjälle" useimmiten kohdassa "What's new", josta jokainen voi käydä katsomassa mitä uudistuksia päivitys pitää sisällään. Voitaneen myös perustellusti olettaa, että esimerkiksi käyttäjä, joka osaa ladata päivityksen ilmasta (OTA) ja joka osaa luoda Apple-tunnuksen (joka edellytys iMessagen käyttämiseen) ja joka osaa kytkeä päälle salaperäisen iMessage-palvelun, osaa myös ottaa selvää siitä, että mistä palvelusta on kysymys. Tieto löytyy helposti Applen support-sivuilta ja esimerkiksi liikkeessä vierailemalla, jossa Apple-asiantuntijat varmasti neuvovat käyttäjää. Sen jälkeen kun tietää mistä on kysymys, voikin sitten tutustua erilaisiin "tietotekniikka-asiantuntijoihin"; jotka blogeissaan kirjoittelevat syksyisen pimeinä iltoina omissa mielissään syntyneitä epäilyjään "vakoiluohjelmista".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen kyllä Järvisen kannalla, "tavallinen käyttäjä" voin olla vaikka minä, jolle tökättiin työpuhelimeksi kouraan iphone ilma kyselyä tai opastusta, ei ollu mitään käryä sinisistä ja vihreistä viesteistä ku ei tienny ees miten saa luurin päälle!
      nimim. 12 vuotta nokian käyttäjänä

      Poista
  5. Jos vastaanottaja on iMessage-rekisteröity ilman puhelinnumeroa, ja viesti lähtee siis Apple-tunnukseen, niin jos vastaanottaja ei ole onlinessa, niin viestin lähetys feilaa, eikä mene perille ja viestin viereen tulee punainen huutomerkki. Systeemi ei yritä lähettää sitä uusiksi, vaan se pitää itse lähettää uusiksi.

    Jos taas vastaanottaja on iMessage-rekisteröity sekä Apple-tunnuksella, että puhelinnumerolla, niin jos vastaanottaja ei ole onlinessa iMessagen mukaan, niin viesti lähtee SMS:nä puhelinnumeroon. Applella ei siis ole keinoa selvittää, että onko se puhelinnumero onlinessa vai ei.

    VastaaPoista
  6. iMessage tulee käyttöjärjestelmäpäivityksen mukana ja on oletusarvona päällä. Selkeitä ohjeita uuden toiminnon vaikutuksista ei ole. Kuka lähtee kauppaan kysymään näistä neuvoja? Kuka osaa kaivaa dokumentit Applen palvelimelta?

    Ei ihme, että iMessage hämmentää käyttäjiä - muitakin kuin minua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä sinun kannattaisi kirjoittaa yleisemmin siitä kuinka peruskäyttäjä ymmärtää tietojensa tallettamisen ja välittämisen erilaisten pilvipalveluiden kautta.

      Suuntaus pilvipalveluihin tuntuu kiihtyvän erilaisten tablettikoneiden myötä. Niissä luonnollisin talletuspaikka tiedolle on erilaiset pilvipalvelut. Käyttäjät myös odottavat, että heidän tiedostonsa, asetuksensa jne. on käytettävissä ja synkronoitavissa eri päätelaitteiden välillä. Nykyisellään taitaa esim. kaikissa vähänkään yleisissä selaimissa olla mahdollisuus synkronoida kirjanmerkit koneelta toiselle ja tallettaa lukulistoja myöhempää tutustumista varten.

      Ehkä tuo yllä oleva on jo vähän kaukana iMessagesta, mutta pointti on, että käyttäjät odottavat palveluita, jotka toteutetaan verkossa. iMessagen suhteen kyselet kuinka moni ottaa selvää käyttämänsä laitteen päivityksen mukanaan tuomista uusista ominaisuuksista. Mutta kuinka moni peruskäyttäjä jaksaa ylipäätään ottaa selvää käyttämiensä palveluiden pahimmassa tapauksessa tolkuttoman pitkistä käyttöehdoista?

      Itse en ole iMessagen suhteen läheskään niin epäileväinen kuin esim. Googlen palveluiden suhteen. Google saa (käsittääkseni) kaikki tulonsa käyttäjiä analysoimalla ja heidän tietojansa myymällä.

      Kiinnostuneille lisätietoa iMessagesta (tarvitsematta itse Googlata):
      http://www.anandtech.com/show/4956/apple-ios-5-review/3

      Poista
  7. "Hämmentyneitä" käyttäjiä on onneksi vain murto-osa, eli olematon määrä.

    Usein erityisesti vanhukset ja esimerkiksi vanhoille raiteille juurtuneet, hiukan näivettyneet ATK-asiantuntijat ikäänkuin luonnostaan vieroksuvat kaikenlaista uutta. Toisaalta on myös ihmisiä, jotka ovat varmoja siitäkin, että heitä salakuunnellaan sähköpistorasioiden kautta. Osalle ihmisistä Applen tuotteissa oleva omenalogo puolestaan näyttäytyy salaperäisenä hologrammina, jonka kautta ääntä ja kuvaa välittyy Applen suuriin servereihin USA:ssa.

    VastaaPoista
  8. En pistäisi asiaa ihan leikiksi, vaikka se nimimerkin takaa onkin helppoa. Ei uudessa ole mitään vikaa, kunhan siitä ja sen vaikutuksista kerrotaan asiakkaalle selvästi. iPhone todella kaipaisi jotain uutta: vanhan keitoksen lämmittäminen yhä uudelleen on asiakkaiden rahastamista.

    Kirjoitin aiheesta siksi, että suuren IT-yrityksen johtaja kysyi tästä juuri tänään, enkä osannut suoralta kädeltä vastata. Twitteriin saamistani kommenteista päätellen asiassa on epäselvyyttä muillakin.

    VastaaPoista
  9. En oikein tiedä miten Applen pitäisi vielä "selkeämmin tuoda tieto käytäjille". Applen uutuudet julkistetaan tiedotustilaisuuksissa jotka poikkeuksetta saavat maailmanlaajuisen mediahuomion ja verkkokohinan. Lisäksi Applella on erinomaiset nettisivut ja maailman huippuluokkaa oleva kivijalkamyymäläketju. Millä muulla tavalla vielä voisi jakaa tietoa? On esimerkiksi selvää, että vaikka Apple näytäisi kuinka monta tiedotetta tahansa ennen, jälkeen ja vielä päivityksen aikanakin uusista ominaisuuksista, löytyisi silti lukematon joukko käyttäjiä jotka ovat vaan klikkailleet tiedotteet ohi luetuiksi. Kohta sitten oltaisiin netissä tilttämässä "kun ei mulle oo kerrottu"

    VastaaPoista
  10. Hieno ominaisuus, taas yksi syy lisää ostaa Applen känny.

    VastaaPoista
  11. IMessage toimii minkä tahansa aktiivisen datayhteyden kautta. 3G siis riittää. Palvelu käyttää Applen omaa push-notifikaatiojärjestelmää, joka on aina päällä. Wikipediassa ja IMWikissä on suht' hyvät artikkelit aiheesta: http://en.wikipedia.org/wiki/IMessage http://imfreedom.org/wiki/IMessage

    Itse tykkään iMessagesta. On kätevää, että saan kaverilta viestin juuri siihen Apple-laitteeseen, jota satun sillä hetkellä käyttämään ja että voin vastata samaisella laitteella. Toisinaan on myös mukava tietää, että kaveri on kirjoittamassa vastausta viestiini. Lisäksi iMessagessa ei ole merkkirajoitusta, sillä voi lähettää kuvia ja videoita ja myös paikkatietoja ilman lisämaksuja. Erityisesti kuvien lähettäminen on ollut todella kätevää, sillä normiliittymässä MMS-viestit eivät kuulu tekstaripakettiin.

    Ongelmiakin on ollut. Palvelussa on toisinaan katkoksia, viimeksi pari päivää sitten viestit eivät liikkuneet pariin tuntiin. Lisäksi iMessage ei osaa aina kääntää viestiä SMS-muotoon mikäli kaveri ei olekaan datayhteyden päässä. Yleensä se kuitenkin sen osaa.

    VastaaPoista
  12. Tavalliset iPhone-käyttäjät eivät seuraa Applen alkuperäisiä tiedotustilaisuuksia nähdäkseen, miten puhelin muuttuu, eivätkä lue englanninkielisiä lehdistötiedotteita.

    Kun kyse on kuluttajatuotteesta, oleellisista muutoksista pitäisi kertoa selvästi itse puhelimessa. Applen tapa "kaapata" tekstiviestit omaan palveluunsa on asia, johon mielestäni pitäisi kysyä lupa käyttäjältä. Eri asia olisi, jos iMessage olisi rinnakkainen viestityspalvelu tai se olisi oletusarvona pois käytöstä.

    Suomenkielisen iPhonen iMessages-asetuksen alla on teksti "lisätietoja", joka johtaa englanninkieliselle web-sivulla. Tämä ei todellakaan ole riittävä tapa informoida asiakasta.

    VastaaPoista
  13. Onneks noita uusia pelottavia älypuhelimia ei ole pakko käyttää.

    Mikäli Operaattorin skannausta pelkää, suosittelen jättämään myös SMS viestit väliin. Toki suomalaisen operaattrin SMS viestejä mahdollisesti skannaa suomenkielinen työntekijä. Ymmärtääkseni amerikkalaiset (säköposti)operaattorin, kuten Apple, Googlen, Micro Soft, eivät ole palkanneet suurta määrää kielenkääntäjiä tutkiakseen suomalaisten suomen kiellä lähettämää dialogia.

    Mutta hintaluokasta 50€ ja alle löytyy edelleen näitä peruspuhelimia, joissa näitä hirvittävyyksiä ei juuri SMS:ää enempää ole. Ei tarvitse tavallisen käyttäjän pelätä.

    Itse pyrkisin pelon sijaan kuitenkin lietsomaan enemmän ymmärrystä siitä, ettei mikään internettiin/puhelinverkkoon lähetetty ole täysin turvassa. Pelottelu ei ole se hedelmällisin tapa kasvattaa, uskon minä.

    VastaaPoista
  14. Kyse ei ole operaattorin skannauksesta (niillä on ainakin Suomessa lakiin perustuva velvollisuus suojata viestintä) vaan Applen iAd-palvelusta, jossa mainostajille myydään tarkkaan profiloituja kohdeyleisöjä.

    Mainostaja voi ostaa näkyvyyttä i-laitteissa valiten esimerkiksi 35-vuotiaat teknomyönteiset miehet, jotka pitävät pizzasta ja kuuntelevat usein hip-hopia, tai 25-vuotiaat naiset, jotka matkustavat paljon ja harrastavat digikuvausta. Se palvelu, jota Apple yrityksille lupaa, on pelottavan yksityiskohtainen. Palvelu lanseerattiin pari vuotta sitten, mutta ilmeisesti Apple vielä itsekin empii sen kanssa. Kun tekniikka yleistyy, siitä nousee varmasti keskustelua.

    Tässä ote Applen omalta sivulta:

    Available Targeting Includes:

    Demographics
    Application preferences
    Music passions
    Movie, TV and audiobook genre interests
    Location
    Device (iPhone, iPad, iPod touch)
    Network (WiFi, 3G)

    VastaaPoista
  15. Mielestäni Järvinen on oikeassa kiinnittäessään huomiota viestien kulkeutumiseen ulkomaille ja niiden skannaamisesta. Asiasta tietämättömät liikemiehet voivat kuvitella viestien olevan salattuja (ne luultavasti 'salataan' SSL'llä Applen serveriin asti). Ulkomaisessa keskustelussa varoitetaan liikemiehiä myös SIRIn käytöstä ja muistan lukeneeni, että jotkut yritkset ovat kieltäneet sen käytön. Aina kun jossain tietovarastossa on dataa on riski, että se joutuu vääriin käsiin. Vaikka pitäisikin tietovaraston ylläpitäjää luotettavana voi joku sen työntekijä olla heikoin lenkki ja vuotaa, myydä yms. dataa.

    VastaaPoista
  16. Oliko kysyjä jotenkin kytköksissä operaattoreihin:
    ----ne ovat tietysti ilmaisia! Suomalainen operaattori nuolkoon näppejään-----

    Muualla onkin tekstiviestitys laskenut. Onhan se bitti hinta ollutkin ihan käsittämätön.
    Tilalla käytetään mm. I-Message, mutta voihan käytää montaa muutakin Messengeriä ilman että operaattori kouraisee isolla kouralla osuuttaan.

    VastaaPoista
  17. "operaattorit eivät myy täsmämarkkinointipalvelua mainostajille kuten Apple tekee. Niiden toimintaa rajoittavat myös suomalaiset lait."

    Osaisiko Petteri ottaa kantaa miten Suomen lait koskevat laitteen mukana (jopa oletuksena/pakosta päällä olevia) ulkomailla toteutettavia palveluita?

    En muista nähneeni tästä missään juttua. Jotenkin kuvittelisi, että jos palvelu on osa laitteen toimintaa ja laite on myyty Suomessa niin sitä koskisi Suomen lait. Tietosuojaa olisi toki vaikea/mahdotonta valvoa, mutta esimerkiksi kuluttajansuojalakia ja myyjän vastuuta olisi mahdollistakin soveltaa, jos joku palvelu lakkaa toimimasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan totta.

      Kun on kysymys isosta toimijasta, niin kyllä ne useimmiten huomioi myös Suomen lait.

      Tuliko muuten kokeiltua toimintaa.
      Minulta se ainakin on kysynyt joka oman sähköpostiosoitteen ennen palveluun liittämistä. AppleID taitaa mennä heti alussa. En muista.

      Poista
    2. miten Suomen lait koskevat laitteen mukana (jopa oletuksena/pakosta päällä olevia) ulkomailla toteutettavia palveluita

      Erinomainen pointti. EU-alueella myytävien laitteiden ja niiden vakio-ohjelmien on noudatettava EU-lainsäädäntöä. Eri asia on, jos käyttäjä itse hyväksyy jonkin muun vaihtoehdon ja antaa luvan tietojensa käytölle (vrt. bonuskortit).

      Poista
  18. Muuten olisi ihan hyvä jos joku tekisi vertailun näistä erilaisista tekstiviestin vaihtoehdoista..

    Ehkä voisi samalla kertoa mitä maksaisi vaikka kirjan lähettäminen tekstiviestinä.

    VastaaPoista
  19. Olemmetoimittaja kaikkien tärkeimpien merkkien matkapuhelimia , iPhone ,

    kamera , kannettavia pelikonsoleita . Kaikki tuotteemme ovat 100 % aito

    alkuperäinen ja on 1 vuoden kansainvälinen takuu ja 6 kuukautta

    palata takaisin politiikkaan ostopäivästä ..

    HUOMAUTUS : Tämä puhelin 100 % auki ja sitä voidaan käyttää minkä tahansa SIM-kortti.

    Jotta tiedot:

    Toimitus : FedEx ja UPS ja DHL
    Toimitusaika: 2-3 päivää toimitus kotiovellesi .


    Hintamme :

    APPLE IPAD HINNASTO :
    ===================
    Apple iPad Air 4G LTE
    Apple iPad 64GB WiFi 3 ( lukittu)
    Apple iPad 3 WiFi 32GB ( Avattu )
    Apple iPad 16GB WiFi 3 ( lukittu)


    Apple iPhone HINNASTO :
    ==================== ? ===
    Apple iPhone 5S 4G LTE Avattu Puhelin
    Apple iPhone 5C 4G LTE Avattu Puhelin
    Apple Iphone 5 64GB White / Black (lukittu )
    Apple Iphone 5 32GB White / Black (lukittu )
    Apple Iphone 5 16GBWhite / Black (lukittu )
    Apple Iphone 64GB 4S White / Black (lukittu )
    Apple Iphone 32GB 4S valkoinen / musta ( lukittu)
    Apple iPhone 4S 16GB black ( lukittu)

    Black Berry puhelimet:
    ==================== ? ===============
    BlackBerry Z30 4G LTE Avattu Puhelin
    BlackBerry Z10 STL100 - 1 lukitsematon puhelin
    BlackBerry Q10 QWERTY 4G LTE Avattu Puhelin
    BlackBerry Q5 SQR100 - 2 4G lukitsematon puhelin
    BLACKBERRY Porsche Design P9981
    Blackberry Bold Torch 9900
    BlackBerry Torch 9800
    BlackBerry Bold 2 9700
    Blackberry Bold 9000

    Samsungin :
    ==================== ? ==================
    Samsung Galaxy Note 3 N9005 4G LTE Avattu Puhelin
    Samsung Galaxy Note 3 N900 3G lukitsematon puhelin
    Samsung Galaxy S4 I9500 3G Android Avattu Puhelin
    Samsung Galaxy S4 Active I9295 Avattu Puhelin
    Samsung Galaxy S4 I9505 4G LTE Android Avattu Puhelin
    Samsung Galaxy S III i9300 Sim Free lukitsematon puhelin ( SIM Free )
    Samsung Galaxy Note N7000 nelitaajuus 3G GPS Avattu Puhelin
    Samsung Galaxy S II i9100G nelitaajuus 3G GPS Avattu Puhelin
    Samsung Galaxy Note N8000 10,1 3G Tablet Puhelin
    Samsung i9100 Galaxy S II nelitaajuus 3G HSDPA GPS Avattu Puhelin

    Jos olet kiinnostunut ostamaan jonkin tuote eivät ota meitä

    alla .

    Ota yhteyttä Nimi: DAVID MCKENZIE

    Ota mail : davidmckenzie563@yahoo.com

    Skype ID : david1475485

    VastaaPoista
  20. Onko toi vähän kuin kik messenger?

    VastaaPoista