torstai 28. maaliskuuta 2013

Kokeilussa Canon G1 X

Äskeiselle ulkomaanmatkalle sain lainaksi Canon G1 X -pokkarin. Kamera ei ole mikään uutuus, se on ollut markkinoilla jo vuoden, mutta vasta nyt pääsin itse kokeilemaan sitä.

Vaikka kamera on virallisesti pokkari, sen 14 megapikselin kenno on lähes yhtä suuri kuin harrastajajärkkäreissä. Tämä takaa puhtaat ja kohinattomat kuvat ISO 1600 tasoon asti ja kuvat ovat käyttökelpoisia vielä 3200:llakin. Objektiivia ei voi vaihtaa, mutta se on hyvälaatuinen ja hallitsee kinovastaavana polttovälin 28-112 milliä. Suljinaikoja riittää peräti minuutista aina 1/4000 sekuntiin asti. Takanäyttö kääntyy, mikä mahdollistaa kuvaukset alhaalta tai ylhäältä. Kameran päällä on iso säädin valotuksen kompensointia ja kuvaustilan valintaa varten.

Ominaisuuksien perusteella siis aivan loistava matkakamera tai järkkärin varalaite.

Canon G1 X on isokokoinen pokkari, jossa on järkkärin kuvanlaatu (kuva: Lumia 920). 
Käytössä kuitenkin huomaa, että pokkari on aina pokkari. Vaikka paperilla kamera näyttää erinomaiselta, sen rajoitukset harmittavat järkkäriin tottunutta.

Suurin ongelma on etsin. Optinen etsin on käyttökelvoton, koska objektiivi peittää suuren osan sen kuva-alasta. Takanäyttö tietenkin toimii, mutta syö akkua (jonka kesto ei muutenkaan ole huippua). Säätimet ovat hyvät, mutta ISO-arvolle saisi olla oma valintansa. Nyt ISOa joutuu säätämään hankalasti valikon kautta.

Objektiivin valovoima laajispäässä on 2,8, mutta telepäässä enää vaatimattomat 5,8. Lasi on kuitenkin laadukas ja vääristymät minimaalisia. Merimaisemissa horisontti on kuin viivottimella vedetty.

Miksi pokkareissa yhä käytetään 4:3 kennoja? Kuvasuhde ei tunnu sopivan oikein mihinkään tilanteisiin. Toki kamerasta voi valita myös tilan 3:2 tai jopa 16:9, mutta raw-kuva syntyy aina 4:3 -muodossa ja pitää rajata käsin (tosin Lightroom tekee rajauksen automaattisesti ja raw-kuvakin näyttää olevan 16:9-muodossa).

Pieni harmi on narun päässä roikkuva linssinsuojus, joka tuntuu aina olevan väärässä paikassa. Pokkarien sisäänrakennettu suojus on tässä suhteessa vaivaton. Matkakäytössä toivoisi, että kamerassa olisi gps.

Kosketusnäytön puuttuessa tarkennuspistettä on siirrettävä painikkeella, mikä nopeissa tilanteissa on auttamattoman hidasta. Yllättäen ohi kävelleestä iguaanista ottamani kuva tarkentui taustaan.

Pokkariin tottuneelle ja sen rajoitukset hyväksyvälle nämä eivät ole mitään ongelmia. Onhan aivan toista kantaa mukana 534 gramman pikkukameraa kuin vähintään parikiloista järkkäriä. Mutta jos mukana on myös järkkäri, kakkoskameralle ei lopulta jää paljonkaan käyttöä. Näin kävi myös itselleni. Testikuvat piti lopulta ottaa toimiston aulassa.

Kameran alkuperäinen hinta oli 750 euroa, mutta nyt sitä näyttää saavan 600 eurolla. Hinta on kohdallaan, kunhan ostaja tietää mitä on hankkimassa: erinomaisella kuvanlaadulla varustetun pokkarin.

Muutamia kuvia (kuvat suoraan kamerasta jpeg-muodossa, mutta blogialusta näköjään pienentää niitä hieman):

F2,8 sumentaa taustan mukavasti (tarkennuskohta kirjaimissa LTA)..
F5,6, ISO 100
ISO 1600


6 kommenttia:

  1. Pokkari on vähän huono sana tuolle. Kyllä se ihan virallisesti on kompakti. Nykyään nämä käsitteet tunnutaan sekoittavan. Enne kompakti tarkoitti kinokameraa ja pokkari 110-filmiä käyttävää.

    Onko ne vääristymät pieniä myös RAW:na? Pienikennoisissa kompakteissa ainakin vääristymät ovat ihan kamalia ja ne korjataan sitten JPG-muunnoksessa.

    Tuo objektiivin näkyminen laajakulmalla on aika outo, joskin tuskin siitä kovin paljon käytännön haittaa on. Yleisesti noissa ongelma on etsimen pieni kattavuus, mikä johtuu siitä, ettei siinä ole parallaksikorjausta.

    Sen muovisen linssinsuojan etu on, että se todella suojaa objektiivia. Ne heppoiset automaattisuojat tarvitsevat itselleen oman suojan. Eikö sen suojan saa narulla kiinni kameraan.

    Tuo 4:3 suhde tosiaan tuntuu nykyään oudolta. Se aikaisemmin oli perusteltu monitorien takia. Jotkut valmistajat ovat ratkaisseet ongelman ylisuurella kennolla, jolloin 4:3, 3:2 ja 16:9 tallentuvat samalla lävistäjällä.

    VastaaPoista
  2. Pienelle, omalla objektiivilla varustetulle kameralle pitäisi saada uusi sana. Pokkari viittaa tosiaan menneisyyteen tai sitten taskukirjaan. Kompakti on melkein kuin adjektiivi.

    Ilmeisesti vääristymät korjataan ohjelmallisesti, mutta kamera lisää niistä tiedon raw-formaattiin, jotta Lightroom osaa tehdä saman. Tällaisen käsityksen sain jostain.

    Suojan saa toki narulla kameraan, mutta juuri siksi se tuntuu heiluvan aina tiellä. Olisi parempi tehdä järkkärin tapaan ja laittaa suoja taskuun.

    Ehkä 4:3 on pienissä kameroissa yleinen siksi, että objektiivin piirtoympyrä saadaan käytettyä tarkemmin hyväksi?

    VastaaPoista
  3. Itse olen noin vuoden käyttänyt G1X:ää kakkoskameranani ja valtaosin olen ollut tyytyväinen. Tuohon kuvasuhteeseen löysin ratkaisuksi kuvaamisen RAW+JPG, jolloin kuvasuhteeksi saa RAW:lle myös 3:2.

    VastaaPoista
  4. Kompaktikamera on ihan hyvä termi. Sitä on käytetty iät ajat. Se kertoo, että kamera on yksi kompakti pakkaus, joka otetaan mukaan tarvittaessa. Ei tarvitse miettiä mitä objektiiveja ottaa mukaan tms. Pokkari vastaa lähinnä käsitettä subcompact. Tarkkaa rajaa toki on vaikea vetää. Itse katsoisin, että pokkari on sellainen maksimissaan 200-250 grammaa painava alle 4 cm paksu kamera. Luokittelu on hankalaa, kun kameroita on niin erikokoisia ja nämä isokennoiset tuvan yhden muuttujan lisä.

    Digijärjestelmät jo alun pitäen oli tehty paperikuvien tekemiseen (esimerkiksi painettuna). Kompaktit taas olivat tehty näytöllä katseluun. Vasta myöhemmin tuli paperikuvakelpoisia kompakteja. Kun 4:3 suhde on omaksuttu, ei sitä helpolla vaihdeta. Sitäpaisi oli noin 4:3 suhdetta filmiaikanakin, kuten juuri 110 filmiä käyttävissä pokkareissa, kiekkokameroissa sekä puolikinokameroissa.

    Jossain olen lukenut, että Oscar Barnack oli erityisen mieltynyt 3:2 suhteeseen. Proosallisempi syy voi olla, että kun kaksi 4:3 suhteen elokuvaruutua pannaan rinnan tulee 6:4 eli 3:2. Eli nämä kaksi suhdetta ovat saaneet alkunsa siitä kummin päin sama filmi pyöri kamerassa,


    VastaaPoista
  5. Itse asiassa G1X:n raw on aina 4:3, vaikka Lightroom rajaa siitä automaattisesti 3:2 tai 16:9 ja raw-kuva näyttää samalta kuin vastaava jpeg. Tämän huomaa kun katsoo raw-kuvia ohjelmalla, joka ei osaa tulkita raw-tiedoston sisäistä rajausmääritystä.

    Jos kompaktikamera tarkoittaa yleisesti pientä kameraa, pitäisikö pienet vaihdettavalla optiikalla varustetut kamerat laskea myös kompaktikameroiksi? Markkinoilla on minijärkkäreitä, jotka ovat pienempiä kuin pokkari/kompaktikamera G1X.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Annoin kameran jo pois, joten en voi itse kokeilla asiaa: ota kuva samasta kohteesta 4:3 ja 3:2 tai 16:9 -asetuksilla. Jos raw-tiedoston koko ei muutu, siellä on aina koko kennon antama tieto eli kuvan 4:3-versio.

      Poista