keskiviikko 28. lokakuuta 2015

Apple Airport Utility ei toimi Windowsissa eikä Gmail iPadissä

Applen laitteet ovat tyylikkäitä ja toimintavarmoja -- ainakin Applen kanssa. Windows-tuki ei sitten olekaan yhtä hyvää. 

Hankin joitakin vuosia sitten Airport Express -tukiaseman yksinomaan Airplay-kaiuttimia varten. Nyt voin soittaa iTunes-musiikkia iPadistä tai Windows-mediakoneesta langattomasti eri huoneissa oleviin kaiuttimiin.

Kaikki toimi aluksi hyvin, mutta sitten Airport alkoi kiukutella aluekoodista ja sen jälkeen tukiaseman hallinta AirPort Utility -ohjelmalla lakkasi kokonaan toimimasta. Yleensä ohjelma kyllä löysi tukiaseman, mutta viimeistään asetusten muuttamisen jälkeen se sotki verkkoasetukset. Välillä tuloksena oli miinusmerkkisiä error-koodeja (aina paha merkki!), välillä mystisempi ilmoitus:

Mikä on, ettei tukiaseman hallinta onnistu Windowsista?
Pähkäilin ongelman kanssa useita iltoja. Lopulta luovutin ja kuvittelin, että asema oli yksinkertaisesti mennyt rikki. Eilen päätin kokeilla vielä kerran iPadin omalla ohjelmalla -- ja kaikki toimi täydellisesti. 

Syy on yksinkertainen: AirPort Utility tukee vain Windows 7 -versiota, eikä päivitystä ole saatavilla. Ilmeisesti Apple ei enää halua Windows-käyttäjiä, kun omiakin laitteita myydään riittävän hyvin. 

Ok, Windows-tuen voi kyllä lopettaa, mutta olisiko liikaa vaadittu, että hallintaohjelma itse ilmoittaisi asiasta? "Your Windows is not supported" tai jotain vastaavaa?

Toinen valitus: Gmail ei toimi iPadissä, siinä ensimmäisessä. Onhan se toki vanha (viisi vuotta), mutta riittäisi aivan hyvin kevyeen käyttöön. Ihmettelin pitkään, miksei Gmail-appsi toimi, vaan herjasi jatkuvasti väärästä salasanasta.

Lopulta tämäkin kirkastui: Gmail ei enää toimi alkuperäisessä iPadissä. Olkoon siis niin, mutta miksei asiasta voi kertoa selvästi? Miksi ohjelma väittää salasanaa vääräksi, kun vika on ihan muualla?

2 kommenttia:

  1. Tuota noin, muutamia havaintoja ja kommentteja.

    iPadin Gmail sovellus lienee Googlen tekele vai kuinka? Jos näin, niin sen toimimattomuus ei liene Applen ja iPadin vika. Google kenties voisi päivittää sen jos asia sitä riittävästi kiinnostaisi. Voit myös arvostella sovelluksen ja antaa siitä palautetta sovelluskaupassa.

    iPadissa ja iPhonessa on vakiona postiohjelma joka osaa IMAP protokollaa, joten voisit käyttää sitä.. Ja onhan niitä muitakin postiohjelmia sovelluskaupassa, osa jopa ilmaisia.

    Applelle voi myös antaa palautetta.

    Ymmmärrän kyllä, että on helpompi marista omassa blogissa, mutta jos asioita haluaa parantaa niin laita nyt sen lisäksi myös palautetta erikseen. Oletan, että et sentään kuvittele, että em. ohjelmistovalmistajat lukisivat blogiasi säännöllisesti ja bongaisivat sieltä suoraan.

    VastaaPoista
  2. Oletan, että et sentään kuvittele, että em. ohjelmistovalmistajat lukisivat blogiasi säännöllisesti ja bongaisivat sieltä suoraan.

    En tietenkään. En myöskään kuvittele, että ne lukisivat suoraa palautettani tai muuttaisivat toimintaansa sen vuoksi. Kirjoitan aiheesta blogiin, jotta muut samaan törmänneet eivät tuhlaisi iltojaan asian ihmettelemiseen, kuten itse tein.

    Vanhan iPadin ongelma on kiusallinen, koska nollasin koneen ennen sen luovuttamista toiselle käyttäjälle. Siinä ei ole edes tiliä, jolla asentaa appseja. En syytä ketään siitä, että (kokonaista viisi vuotta!) vanhan laitteen tuki lopetetaan, vaan harhaanjohtavasta virheilmoituksesta.

    VastaaPoista