tiistai 22. lokakuuta 2019

Kolme kennoa: 5Dm3, 1Ds III ja 1DX II

Levylle oli jäänyt muutamia keväällä ottamiani testikuvia, joten laitetaan ne nyt näkyviin muillekin. Kolme eri kameraa, joiden pikselimäärät ovat lähellä toisiaan: Canon 1Ds III (21,1 MP, 2007), 5D Mark III (22,3 MP, 2012) sekä 1DX II (20,2 MP, 2016). Miten kuvan kohina on muuttunut yhdeksässä vuodessa?

Otin testikuvia eri ISO-arvoilla toimiston hyllystä 24-70 II -objektiivia käyttäen.

Koko kuva-ala, 5Dm3, ISO 400.
Seuraavat vertailukuvat on otettu ruutukaappauksina 4K-näytöltä, kun raw-kuva on avattu Lightroomissa ilman editointeja tai kohinanpoistoa. Blogialustan jpeg-pakkaus vaikuttaa lievästi näkyvän kohinan määrään, samoin kuvan pienennös, mutta erot kennojen välillä käyvät kuitenkin ilmi.

ISO 1600 on 1Ds III:n maksimi normiarvo, joten vertailukuvat on otettu sillä.

1Ds III ISO 1600
5Dm3 ISO 1600
1DX II ISO 1600
Erot kuvien välillä ovat yllättävänkin pienet, kun ensimmäisen ja viimeisen välillä on sentään yhdeksän vuotta.

Suuremmilla arvoilla 1DX II erottuu edukseen. 1Ds III ei tähän arvoon edes yllä, joten vertailukuvat ovat vain kahdesta kamerasta:

5Dm3 ISO 6400
1DX II ISO 6400
Vielä suuremmat herkkyydet 25600:

5Dm3 ISO 25600
1DX II ISO 25600
Kun valotetaan -3 EV ja Lightroomissa tehdään vastaava Exposure-korjaus, alkavat kennojen erot näkyä selvemmin.

1Ds III ISO 100 -3EV
5Dm3 ISO 100 -3EV
1DX II ISO 100 -3EV
Sama testi ISO 800 -arvolla:

1Ds III ISO 800 -3EV
5Dm3 ISO 800 -3EV
1DX II ISO 800 -3EV
ISO 800 alivalotus ja vastaava korjaus kertoo selvästi, miten paljon kennojen ja siihen liittyvän elektroniikan dynamiikka on yhdeksässä vuodessa parantunut. ISO 100 -arvolla 1DX II alivalotettua kuvaa on vaikea erottaa oikein valotetusta, kahdessa vanhemmassa kamerassa ero on selvä. ISO 800 -tasolla erot ovat suuria, mutta 1DX II selviää alivalotuksen korjailusta vielä mainiosti.

Raw-kuvat ovat häviöttömästi pakattuja, ja koska kohina pakkautuu huonosti, tiedostokoko kertoo epäsuorasti kohinan lisääntymisestä.

Raw-kuvien koko eri ISO-arvoilla.
Vielä havainnollisemmin muutos näkyy, kun tiedostokoot skaalataan suhteessa kunkin kameran ISO 100 -kuvan kokoon:

Kohina lisääntyy 1Ds III:ssä selvästi muita nopeammin.
1Ds III:ssä kohinan määrä lisääntyy nopeasti herkkyyden lisääntyessä. 5Dm3:ssa lisäys on paljon loivempi ja 1DX II panee vielä hieman paremmaksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti